Sommerudstilling 2024: “Epilog I” – ‘Her og der’

06.07.2024-25.08.2024

Maleriudstillingen ‘Her og der’ af Karen Gabel Madsen refererer til, at værkerne tematiserer dobbelt tilstedeværelse – altså det fænomen, at vi både er, hvor vi fysisk befinder os i nutiden, og at vi samtidig er i fortiden, med alle de erindringer og kropslige oplevelser, vi bærer med os. Alle malerierne har således et her og et der. Et fysisk afbildet sted og en prægning indover.

Gabel Madsen er opvokset i Nordvestjylland og flyttede fra landsdelen i 1980. De sidste cirka 15 år er Nordjylland imidlertid kommet til at fylde mere i hendes liv igen i kraft af hendes medlemskab af kunstnersammenslutningen Vrå Udstillingen.

Opvæksten i Nordvestjylland afspejles i udstillingens malerier, der blandt andet har motiver fra slægtsgården ved Vinderup, som blev eksproprieret og jævnet med jorden i 1999. Om sin opvækst skriver Gabel Madsen: “Min mor kom fra Øsløs, og som barn besøgte jeg Kirsten Kjærs museum sammen med hende. Det gjorde stort indtryk, jeg var meget benovet over at kunstneren var der og sagde et par ord til mig.”

“Epilog I” – ‘Her og der’ er en del af “Nordjyske Fortællinger om Kvindelige Kunstnere”, der er et samarbejde med fire andre nordjyske kulturinstitutioner. Projektet er støttet af Kulturkanten, Region Nord samt Statens Kunstfond.